Lamco EuroCub har flugits i klubben sedan 1994 och SUF har ägt ett flertal genom åren. Sedan 1999 så har den även använts som sjöflyg. Den har framförallt var en trotjänare som skolflyg och alla klubbens elever utbildades på Cubben mellan 1994 fram till 2012. Numer så äger vi en EuroCub och den används primärt som sjöflyg.

Cubben är tvåsitsig, driftsäker och lättflugen vilket gjorde den väldigt lämplig som skolflyg. Den kanske inte är lika snabb som dagens moderna kompositplan men håller en god marschfart på 95 knop (167 km/h) och hanterar sidvind på 15 knop (7.5 m/s) utan problem.

Flygplanets flygkropp, stabilisator och landställ är utförd i svetsad rörkonstruktion. Vingbalkarna av aluminiumprofiler och ytbeklädnaden av polyester med ett brandskott av rostfritt stål. Motorn är en Rotax 912 UL.

 

 

 Flyghandbok EuroCub