Skrivet av: Dario Flygberg

 

”Resan startade på Frölunda halvklar långfredag eftermiddag. Efter ca knapp timmes flygning strax innan Ockelbo möts VOD av dåligt väder dålig sikt och låg molnbas ca 500fot. Piloten beslutar att vända och landa i Gävle. Landningen går bra, dock något fram tungt (fulltankad VOD, ingen packning, lätt pilot ned dyna bakom ryggen) gör att planet blir lite fram tungt.

 

Väl i Gävle Valbosflygklubb (Friskmans gamla flygkompisar) bemöts man med varmt mottagande och erbjudande om att övernatta i "Sky hotellet" på fältet. Efter grundlig vädergenomgång tillsammans med erfarna piloter från Valbosflygklubb fattar piloten beslutet att flyga vidare via kusten norrut.

 

               VOD följer E4:an på 1000fot till Söderhamn, efter Söderhamn spricker molnen upp och VOD svänger inåt landet mot sin slutdestination Ljusdal. Väl framme i Ljusdal är vädret kanon, inga moln på himmelen. I Ljusdal möts jag (Dario) av Tomas Eriksson (ava flygare) med sin WildCat. Vi inhandlar middag (chips å godis) på den lokala bensinmacken och kvartar över hos honom nära flygfältet.

 

               Nästa dag lördag den 19 april efter en snabb frukost (chips från kvällen innan och en macka) åker vi till flygfältet i Ljusdal. På flygfältet möts vi av två andra piloter Christofer (klubbens Cessna 172) och Fredrik (klubbens Bellanca). Tillsammans planerar vi en gemensam flygtur över till Hudiksvall.

 

               Efter en kort genomgång med minsta separation på 1km och 500fot drar vi mot Hudik med fyra plan (det största som har hänt i Hälsinglands flyghistoria på 100 år :-) ). Efter några varv över Hudiksvall försöker Christofer med Cessnan landa på fältet i Hudiksvall men modellflygare vägrar flytta på sig från banan. Vi beslutar flyga tillbaka mot Ljusdal över Dellensjöarna via Delsbo.

 

               Efter massa flygsnack i klubbstuga i Ljusdal beslutar VOD flyga en sväng till den nedlagda militärbasen FÖNE, med 4 st landningsbanor, ca 2000m vardera. Väl i Föne möts VOD av avkopplande tystnad och välbefinnande atmosfär. Piloten tar en långpromenad (ca 7 km) kring hela anläggningen. Efter promenaden flyger VOD till Ljusdal för att säga hej då till alla i klubbstugan och sätter kurs mot Frölunda. Med lite medvind i ryggen flyger VOD på 1,3 timmar från Norra Hälsingland till Frölunda.”